کتاب «قرار نیست اتفاقی بیفتد»


شیراز- «قرار نیست اتفاقی بیفتد» عنوان نمایشگاهی گروهی است که در نتیجه آن دو جلد کتاب هم منتشر و رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این رویداد گروهی هنری محصول همگرایی چندین هنرمند است که با قرار دادن آثار خویش در قالب یک کتاب و نمایشگاه شعر و هنر را همگام ساخته اند.

در این رویداد که محصولی از سروده های کیوان برآهنگ، شاعر، امین دانشور، عکاس، مریم وراوی پور، هنرمند گرافیست و کالیگرافی و هانیه میرزایی در مقام تصویرگر کنار یکدیگر قرار گرفته و نمایشگاه و کتاب هایی را به مخاطب ارایه می دارد، نایب شیرازی، هنرمند هم در مقام مدیر هنری آن قرار دارد.

کیوان برآهنگ در این باره به خبرنگار می گوید: فرآیند تشکیل این نمایشگاه و ارایه آثار پیش از به مرحله چاپ رسیدن کتاب های «قرار نیست اتفاقی بیفتد» و «پشت دیوار صدایی» روی داد و تصمیم گرفتیم کاری جمعی را انجام دهیم.

عکاسی، تصویرگری، کالیگرافی جلوه های بصری شعر شد

شاعر کتاب های یادشده که در ابتدای این نمایشگاه رونمایی و معرفی شد ادامه می دهد: این مجموعه شعرها ویراستاری و بازخوانی نهایی شده بود که جلوه های بصری مانند نقاشی، تصویرگری، کالیگرافی به این کتابها افزوده شد.

وی این فرایند را محصول مشورت با گروهی از هنرمندان مطرح شیراز دانست و می گوید: امین دانشور و نایب شیرازی، ۲ هنرمند را از رشته گرافیک که در زمینه کالیگرافی و تصویرسازی فعالیت می کنند را معرفی کردند که در نهایت پس از مدتی آثار خلق و از میان آثار تعدادی انتخاب شد و برای مرحله چاپ کتاب ارسال گردید.

برآهنگ که در این ۲ عنوان مجموعه شعر که حاوی ۹۹ سروده است با بیان اینکه پس از چاپ کتاب های «قرار نیست اتفاقی بیفتد» و «پشت دیوار صدایی» گروه تصمیم گرفت از آنچه روند معمول رونمایی کتاب است فرا رفته و حاصل این فراروی نمایشگاه کنونی شد.

این شاعر اضافه می کند: تمامی آنچه در کتاب های یادشده در قالب کالیگرافی و تصویرسازی قرار گرفته در معرض دید علاقه مندان ادبیات و هنر در این نمایشگاه قرار گرفته است.

برآهنگ مجموع تصاویر و کالیگرافی های نمایشگاه «قرار نیست اتفاقی بیفتد» را ۳۰ اثر عنوان می کند و در خصوص پیشینه خویش در شاعری می گوید: این کتاب ها نخستین آثاری است که از من چاپ شده است البته پیشینه کمی در این باره ندارم و بیشتر به عنوان منتقد ادبیات شناخته می شوم.

او بر این باور است که وقتی به مرحله ای رسیده که می شود سروده هایش را چاپ و ارایه کرد با راهنمایی استاد سیروس نوذری این اشعار بازخوانی شد و از میان آنها آنچه قابل ارایه بود به تفاهم رسیده و انتخاب شدند.

مجموعه ای حاوی کلاسیک های کوتاه و شعرهای سپید

او اضافه می کند: در کتاب «قرار نیست اتفاقی بیفتد»، ۴۵ شعر به چاپ رسیده و در «پشت دیوار صدایی» هم ۵۴ سروده ارایه شده که هر دو اینها از شعر کوتاه تبعیت می کنند؛ کتاب «پشت دیوار صدایی» مجموعه شعر کلاسیک های کوتاه شامل تک بیت، دوبیتی و رباعی می شود و دیگر کتاب با عنوان «قرار نیست اتفاقی بیفتد» مجموعه شعرهای سپید کوتاه است.

برآهنگ پیرامون انتخاب عکس های روی جلد این کتاب ها هم عنوان می کند: در انتخاب گروهی که کردیم به پیشنهاد آقایان دانشور و شیرازی این عکس ها مناسب روی جلد تشخیص داده شد که با هم مرتبط هستند و به شکلی در پی این بودیم که کتاب ها مکمل یکدیگر هستند؛ این در حالیست که عکس های یادشده مکمل تایپوگرافی روی جلد می باشند.

شاعر کتاب های «قرار نیست اتفاقی بیفتد» و «پشت دیوار صدایی» در ادامه با توجه به شیوه انتخاب کالیگرافی ها و تصویرسازی های قرار گرفته در این مجموعه شعرها عنوان می کند: تقریبا تعداد آنچه برای این آثار خلق شد ۲ برابر آنچه در کتاب و نمایشگاه قرار گرفته، است؛ نیمی از آثار از سوی گروه برای چاپ انتخاب شد.

برآهنگ تصویرسازی ها و کالیگرافی های کتاب های یادشده را سفارشی از سوی مدیرهنری به دو هنرمند خلاق دانسته و تاکید می کند که این آثار محصولی گروهی است که معمولا مورد توجه قرار نمی گیرد و کمتر کتابی است که یک گروه هنری در رشته های مختلف در قالب گروه ارایه کنند.

وی اهمیت کار گروهی را در خلق آثار یادشده مورد اشاره قرار داده و می افزاید: در طرح جلد، انتخاب عکس، تایپوگرافی، کالیگرافی، تصویرسازی همه گروه به اتفاق نظر رسیدند.

برآهنگ با بیان اینکه کتاب های «قرار نیست اتفاقی بیفتد» و «پشت دیوار صدایی» از سوی نشر «ماه باران» تهران منتشر شده است درباره تولید انبوه کتاب های شعر و تفاوت این آثار با دیگر نمونه هایی که در قالب مجموعه شعر کوتاه چاپ و عرضه می شوند می گوید: بهتر است اشاره کنم که انگیزه شخصی موجب شد این مجموعه ها به چاپ برسند؛ برای من اهمیت داشت که تصویر در کنار شعرم باشد و تولیدی گروهی به مخاطب ارایه شود؛ تولید انبوه به این معنا که اشاره می شود حقیقت دارد و اکنون شاعران برای خودشان کار می کنند و مخاطب به معنای واقعی وجود ندارد. بنابر این ما در این کتابها تلاش کردیم خودمان را راضی نگه داریم.

این شاعر ۳۶ ساله که دانش آموخته ادبیات فارسی از دانشگاه شیراز است درخصوص انتخاب اشعار این کتاب ها عنوان می کند: بارها این اشعار بازخوانی شدند و شاید رباعی ها از میان ۱۵۰ نمونه انتخاب شدند و اکنون به ۲۰ رباعی رسیده است.

سیروس نوذری در شعر کوتاه بهترین گزینه است

او بازخوانی و ویراستاری نهایی سیروس نوذری بر این مجموعه ها را به خاطر جایگاه این ادیب و شاعر دانسته و می گوید: در شعر کوتاه از منظر نقد و شناختی که از بافت زبان دارد، سیروس نوذری بهترین گزینه است زیرا محدود به شیراز نیست و در ایران او از بهترین هاست.

برآهنگ واکنش اهالی شعر و ادب را به کتاب های «قرار نیست اتفاقی بیفتد» و «پشت دیوار صدایی» را خوب ارزیابی می کند و می افزاید: البته درخصوص پخش متاسفانه ناشران این کار را مطلقا انجام نمی دهند و ارایه اثر به خود شاعر بر می گردد که در حال حاضر هم من فقط این کار را در نگارخانه تار و پود که محل برپایی نمایشگاه «قرار نیست اتفاقی بیفتد» است انجام دادم که مورد استقبال مخاطبان هنردوست قرار گرفت.

مریم وراوی پور که برای مجموعه شعر کوتاه «قرار نیست اتفاقی بیفتد» کالیگرافی کرده در گفت و گو با خبرنگار مهر پیرامون چگونگی پیوستن به این گروه می گوید: تابستان سال گذشته این پروژه از سوی مدیر هنری کتاب ها پیشنهاد شد که قرار بر این بود برای این مجموعه شعر کالیگرافی انجام دهم؛ طراحی هایی که کردم مورد تایید گروه واقع شد و با توجه به سبک کاری ام به روشی شخصی تمامی این آثار را چاپ کردم.

این هنرمند گرافیست با بیان اینکه هنگام خواندن شعرها بر اساس حسی و برداشتی که از سروده ها گرفته به طراحی پرداخته اضافه می کند: بنابر این حروفی که طراحی شده است با کمک و نظر گروه خلق شد.

فرم بصری در کالیگرافی قالب است؛خوانش هیچ نقشی ندارد

وراوی پور از تفاوت کالیگرافی و تایپوگرافی نام برده و می افزاید: تایپوگرافی چینش حروف می باشد در حالیکه فرم بصری در کالیگرافی قالب است و به نقاشی نزدیک تر می شود و در حقیقت نوعی کمپوزسیون خط به اضافه حروف است.

او نتیجه این همکاری را در خلق کتاب و در پی آن نمایشگاه «قرار نیست اتفاقی بیفتد» را محصول اندیشه گروهی دانسته و می گوید: مردم و مخاطبان ارتباط خوبی با آثار پیدا کردند و نمونه آن در این نمایشگاه مشهود بود.

وی تفاوت کالیگرافی و خوشنویسی سنتی را برشمرده و عنوان می کند: تلقی برخی بر این است که این دو تفاوتی با هم ندارند در حالیکه پس از دیدن آثار متوجه شدند آنچه کالیگرافی است با خوشنویسی در تفاوت قرار دارد.

وراوی پور که سال گذشته نمایشگاهی انفرادی هم داشته در خصوص تفاوت این دو را برشمرده و می گوید: کالیگرافی که من انجام دادم در حیطه گرافیک می گنجد فی البداهه است و بیشتر بر اساس حس هنرمند خلق می شود درحالیکه در خوشنویسی سنتی معمولا سیاه مشق هایی که نوشته می شود یا معمولا آنچه به عنوان نقاشیخط شناخته می شود تابع قانون و قاعده خاصی است، اما اینجا در کالیگرافی ها تابع هیچ قانونی نیست و من می توانم یک حرف را تکرار کنم و حتی آن را تا آنجا که می خواهم امتداد می دهم.

این بانوی هنرمند اهمیت آنچه را در کالیگرافی هایش رعایت کرده خوانش می داند و می گوید: البته در کالیگرافی خوانش هیچ نقشی ندارد و می تواند خوانده شود و حتی خوانده نشود، بنابر این آزادانه و بر اساس حس شخصی از اشعار، این آثار را به تصویر کشیدم.

وراوی پور که دانشجوی کارشناسی ارشد گرافیک است درباره آنچه در این آثار به عنوان متریال به کار گرفته هم تاکید می کند: با توجه به تکنیک شخصی از مرکب استفاده نکردم و چاپ دستی کردم.

دیگر هنرمندی که او هم کارشناسی ارشد گرافیک دارد؛ هانیه میرزایی است که به تصویرگری برای کتاب «قرار نیست اتفاقی بیفتد» پرداخته به خبرنگار مهر می گوید: کارشناسی ارشد گرافیک خواندم و متولد ۱۳۷۰ شیراز هستم که در مقطع ارشد دانشگاه آزاد یزد تحصیل کردم.

این هنرمند جوان که عنوان می کند در حیطه تصویرسازی خیلی علاقه مند است به کار بپردازد و تجربه های اندکی هم ندارد می افزاید: پیشنهاد این کتاب از سوی مدیر هنری مجموعه داده شد و پس از خوانش چندین باره متن، اتودهایی زدم که در نتیجه فضای تصویرها با اشعار یکسان شد.

میرزایی که تجربه حضور در ۳ نمایشگاه گروهی تصویرسازی دارد، این کتاب را نخستین تجربه چاپی خود می داند و می گوید: یک بار هم به طور انفرادی نمایشگاهی از تصویرسازی در شهر یزد داشتم.

تلفیق شعرهای مینیمال با تصویرسازی های ساده و انتزاعی

او اولویت خود را در تصویرسازی کتاب «قرار نیست اتفاقی بیفتد» ارتباط حسی و شخصی با سروده های کیوان برآهنگ دانسته و می گوید: ابتدا باید با فضای شعر آشنا می شدم چراکه اصلا نمی دانستم چه سبکی است؛ وقتی دیدم سبک شاعر مینیمال و ساده و انتزاعی است تلاش کردم در همین سبک کار کنم؛ تلاش کردم سادگی و مینیمالیسم را در تصویرسازی هایم رعایت کنم.

میرزایی دلیل نبود رنگ در تصویرسازی های خویش را مورد اشاره قرار داده و می گوید: با توجه به اینکه متن شعرها هم خیلی رنگارنگ نیست پس از اتودهایی که با مرکبهای مختلف زدم با نظر گروه به این نتیجه رسیدیم که تکرنگ باشد، از این رو که بهتر پاسخ می داد و کنتراست ها در کار بهتر مشخص می شود.

او که ۱۲ تصویر برای کتاب «قرار نیست اتفاقی بیفتد» به سرانجام رسانده می افزاید: این تعداد از میان تعداد زیادی تصویرسازی انتخاب شد و اکنون افزون بر کتاب در نمایشگاه هم پیش روی مخاطب قرار گرفته است.

میرزایی که حوزه کاری خویش را تصویرسازی برای کتاب کودکان می داند، می گوید: این نخستین تجربه بزرگسالی است که انجام دادم، چراکه پیشتر کتابهای «هزار و یک شب» و شاهنامه را تصویرسازی کردم، اما به مرحله انتشار هنوز نرسیده اند.

در نمایشگاه «قرار نیست اتفاقی بیفتد» افزون بر آثار هانیه میرزایی و مریم وراوی پور، ۲ قطعه عکسی که روی جلد کتاب های یادشده چاپ گردیده از سوی امین دانشور، هنرمند عکاس در معرض دید قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، طراح جلد کتاب های «قرار نیست اتفاقی بیفتد» و «پشت دیوار صدایی» که از سوی نشر ماه باران چاپ شده، محسن زارع پور از هنرمندان طراح گرافیک می باشد و بازخوانی اشعار کیوان برآهنگ توسط سیروس نوذری و احسان رضایی انجام پذیرفته است.


https://www.mehrnews.com/news/4236493/